בטעם שמכת דם הייתה הראשונה במכות, כתב רש"י (שמות ז, יז):
ונהפכו לדם. לפי שאין גשמים יורדים במצרים, ונילוס עולה ומשקה את הארץ, ומצרים עובדים לנילוס, לפיכך הלקה את יראתם ואחר כך הלקה אותם.
ולפי טעם זה, שקודם הלקה הקב"ה את אלוהיהם ורק אח"כ הלקה את המצריים עצמם, לכאורה היה צריך להקדים מכת דבר, שפגעה בבהמות, לפני מכות צפרדע, כינים וערוב. שכן הבהמות היו אלוה למצריים כפי שמבואר ברש"י להלן (ט,כב):
תועבת מצרים. יראת מצרים, כמו ולמלכם תועבת בני עמון), ואצל ישראל קורא אותם תועבה. ועוד יש לומר בלשון אחר תועבת מצרים, דבר שנאוי הוא למצרים זביחה שאנו זובחים, שהרי יראתם אנו זובחים.
ואם נאמר שמכת דבר לא כוונה דוקא נגד האלוה של המצריים, אלא להרוג בהמתם בלבד, שכן רש"י שם לא ציין מפורשות שזו הייתה טעם המכה, לעומת מה שכתב ופירש במפורש לגבי מכת במכת דם, אם כך, חילוק זה עצמו צריך ביאור.
תשובה יפה ומנומקת ששלח – יהונתן חבובה נ"י
לשאלה על מכת דבר ,מדוע לא באה לפני ערוב אם באה להכות את הע"ז של מצריים וכו ' :
לעניות דעתי , המטרה של מכת דבר לא הייתה להכות את אלוהי מצריים (ובאמת לכן רש"י אינו מציין זאת על מכת דבר אלא רק על מכת דם ) ,והסיבה לכך שבסדר השני של המכות לא היה צורך להכות את אלוהי המצרים כי אם רק בסדר הראשון כיון שמטרת כל סדר הייתה שונה כפי שמביא הכלי יקר בשם האבראבנל :
סדר ראשון –כנגד אלה שאמרו שאין אלוקים (ואז מובן מדוע היה צורך במכת דם להכות את אלוהי המצרים)
סדר שני – לאלו שאמרו שיש אלוקים רק אינו משגיח על השפלים .
סדר שלישי –לאלו שאמרו שיש אלוקים והוא משגיח רק אין ביכולתו לשנות את הטבע.
ולפי זה מובן מדוע היה צורך להכות את הע"ז של המצרים דווקא בסדר הראשון ולא בסדרים השני והשלישי
התשובה הלמדנית והיפה ביותר, תתפרסם ותזכה את הכותב בפרס.
את התשובות יש לשלוח בקובץ word לכתובת: efshar.lachshov@gmail.com
ולציין עבור מדור 'אנחנו עמלים' וכן את פרטי השולח.